1280436880_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Tänä aamuna aikaisin tuntui ilmassakin syksyn läheisyyden ensimmäinen tuulahdus.  Ensi viikolla alkavat koulut, ja nyt huomaa, että kesälaitumilta on palattu jo kotikulmille, kun lapset kansoittavat jalankulku- ja pyörätiet. Uudet ekaluokkalaiset harjoittelevat jännittyneinä koulureittiään.

Kaupoissa ostetaan uusia kouluvaatteita ja reppuja. Yllättävää, että koululaiset ostelevat itselleen paljon kyniä ja kumeja, vaikka niitähän saa myös koulusta. Ilmeisesti lienee kilpailua siitä, kenellä on viimeisimmän huudon mukaiset kirjoitustarvikkeet, käytetään niitä tai ei. Lasten merkkitietoisuus on merkillisen vahva jo esikouluiässä, ja kilpailu vain kiihtyy iän myötä. - Eskarissa keväällä pojat vertailivat lippiksiään, ja joukosta eroteltiin heti feikit. Lippis määräsi kuka saa olla pomo. Aitojen merkkilippisten määrä kasvoi kesän alkuun mennessä. Samanlaista vertailua oli muotikenkien eli croksien kanssa. - Voi kunpa lapset oppisivat, että kaveruutta ei kannattaisi ostaa noilla metodeilla!

Markkinoiden voima on vahva, ja ellei lapsella ole perheen ja kasvattajien vahvaa tukea niitä vastaan, ei pieni lapsi siihen itse kykene. Kriittisyyden tulisikin alkaa vanhemmista. "Kun kaikilla muillakin on!" -lauseen painostus saa vanhemmat raottamaan kukkaronsa nyörejä, mutta todellisuudessa ´ne kaikki muut´ saattaakin olla vain yksi ihailtu kaveri tai porukan painostaja. Ja mainokset ovat vahvoja painostajia myös, ja niiden voimasta markkinoijat ovat hyvin tietoisia. Minusta on alkanut tuntua, että esim. televisiossa mainokset alkavat olla niitä parhaimmin tehtyjä ohjelmia. - Ei siis ihme, että lapset rallattelevat mainospätkiä leikkiessään. Ja siitä on sitten lyhyt tie ostaa tuote kaupasta, kun sen hyllyllä näkee.

Nyt mainoksissa ajankohtaisinta tietenkin on koulun alkaminen, ja reppuralli on valmis. Lokakuussa lelukirjat tipahtelevat koteihin, ja sitten alkaa "mä haluun" - kampanja joululahjateemalla.