Nuuh!

 

Sillä aikaa kun eilen olin pitkillä iltapäivätorkuilla, oli keittiössä ollut oikea leipomissessio; eikä kukaan kertonut minulle etukäteen siitä mitään. - Ilmankos minä koko ajan näinkin niin herkullisia unia, etten olisi malttanut herätäkään. Tuoksut siis tulivat nenännipukkaani unenkin läpi.

Emäntä tuli herättämään minut, eikä minun tarvinnut kauaa miettiä, minne suunnistaisin. Taaskin hän seurasi kameran kanssa minua.

Keittiössä oli kolme valtavaa kulhoa täynnä pikkuleipiä. Joululahjoja kuulemma kaikki.  Tähtiä, puolikuita ja jotain pyöreitä kakkusia, jokaista iso taikinakulhollinen.

Hmmm....

Sain sentään yhden maistiaistähden. Mutta ... anskattoo kun tulee yö, ja emäntä nukkuu, niin ...

hih ...

... taidanpa maistella useammankin.

 

Mukavaista maanantaita!

toivottelee kaikille  Ninni <): )

 

------------------

 

P.S. Vaaleiden pipareiden resepti tässä:

 

250 g voita

2 dl sokeria

1 dl kermaa

2.5 dl perunajauhoja

5 dl vehnäjauhoja

2 tl vaniljasokeria

1 tl leivinjauhetta

2 tl kardemummaa / tai 1 sitruunan kuori raastettuna

 

Lisää pehmeään rasvaan sokeri ja muut kuivat aineet, lopuksi kerma. Sekoita nopeasti tasaiseksi taikinaksi. Anna taikinan levätä kylmässä joitain tunteja, mielellään yön yli.

Kauli taikina hyvin jauhotetulla alustalla, ohueksi levyksi (kuin piparkakkutaikina) ja ota siitä muoteilla pipareita.

Paista 200 C asteessa noin 10 min.